Co nabízíme
Děti s odlišným mateřským jazykem.docx (13.73 kB)
Třída II. D Mravenečci - pro děti se speciálně vzdělávacími potřebami (logopedická)
Třída je určena pro děti 4 – 7leté, které mají speciálně vzdělávací potřeby – narušenou komunikační schopnost. Ve třídě s dětmi pracují učitelé s kvalifikací speciální pedagogiky (logopedie, surdopedie). Péče probíhá skupinovou i individuální formou. Individuální logopedická intervence respektuje potřeby a možnosti každého dítěte a zohledňuje závážnost logopedických obtíží. Pravidelně probíhají odborné konzultace s pracovnicí SPC pro vady sluchu a řeči a pravidelné konzultace s rodiči dětí, a to 1x za 14 dní.
Počet je max. 14 dětí. Tento počet se mění v souvislosti se vzdělávacími potřebami aktuálně přijatých dětí. Při zařazení dítěte (nebo dětí) s vyšším stupněm přiznaných podpůrných opatření, může být počet dětí nižší.
Třída pro děti se speciálně vzdělávacími potřebami je zřízena dle zákona č. 561/2004 Sb., § 16, odst. 9. Činnost této třídy se dále řídí vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálně vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění. Do třídy jsou přijímány zejména děti se závažnou narušenou komunikační schopností, případně i s jinými problémy, vyžadujícími zařazení do této třídy a péči speciálních pedagogů (děti s přiznanými podpůrnými opatřeními od 3. stupně).
Třída je dostatečně vybavena speciálními pomůckami a literaturou, která se průběžně doplňuje.
Předměty speciálně pedagogické péče ve třídě pro děti se SVP:
-řečová výchova – rozvoj všech řečových dovedností dítěte
-rozvoj grafomotorických dovedností – procvičování a zdokonalování jemné motoriky, koordinace ruky a oka, dovednosti předcházející psaní (stříhání, mačkání, trhání, lepení, kreslení, malování apod.)
-rozvoj vizuálně percepčních dovedností – podpora a rozvoj zrakového vnímání (rozlišování, barvy, třídění, hledání rozdílů apod.
-nácvik sociální komunikace – hry a činnosti v průběhu celého dne, podporující žádoucí sociální interakci a komunikaci, individuálně i v malých skupinkách
-logopedická péče – cílená reedukace řečových obtíží u dětí. Logopedická intervence probíhá formou individuální i skupinovou.
-rozvíjení sluchového vnímání – procvičování sluchu formou sluchových her a cvičení ve skupinové a individuální práce s dětmi.
-odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci – v případě přítomnosti dítěte, které má tuto formu podpůrných opatření, odpovídající způsob komunikace učitele (příp. asistenta) a dítěte: – pomalá, výrazná artikulace, jednoduché krátké věty, se zpětnou vazbou od dítěte.
-prostorová orientace – podpora schopnosti formou řízených pohybových aktivit uvnitř i venku, praktických dovedností a sebeobslužných dovedností.
-rozumění mluvené i psané řeči a její produkci – rozvoj dovedností směřujících ke čtení a psaní, práce sec symboly (písmena, číslice), práce s knihou a obrázkovým materiálem.
Spolupráce s rodiči dětí je důležitou součástí pedagogické práce ve třídě.
Iniciujeme aktivní zapojení rodičů do společných cvičení s dítětem pod vedením p. učitelky, domácí procvičování podle pokynů pedagogů a účast na pravidelných společných konzultacích. Na nich jsou průběžně informováni o výsledcích vzdělávání svých dětí. Podílíme se na výběru vhodné základní školy, poskytujeme poradenství ohledně další péče o děti se SVP, nabízíme kontakty na další organizace.
Třída pro děti se SVP je plně zapojena do vzdělávacího programu mateřské školy, děti se účastní všech společných aktivit, které v souladu se svými možnostmi a schopnostmi zvládnou.
Zákonní zástupci se mohou seznámit se vzdělávací činností třídy v rámci
Dne otevřených dveří, který probíhá každoročně v březnu, před Zápisem dětí do MŠ.
Nabídka nadstandartních aktivit mateřské školy
Skupinová logopedická prevence
rozvoj komunikačních dovedností, dechová, fonační a artikulační cvičení provádí paní učitelky – logopedické preventistky:
- budova A p. uč. Věra Reptová
- budova B p. uč. Iveta Bláhová
- budova D p. uč. Lenka Pagáčová
- lekce zvýšené jazykové přípravy – p. uč. Marcela Sedlářová
- individuální práce s dětmi s odkladem školní docházky - p. uč. Bláhová Iveta, Pagáčová Lenka
- koupání ve venkovních bazénech MŠ – získávání předplaveckých dovedností dětí, hry a hrátky ve vodě
- akce a aktivity zaměřené na environmentální vzdělávání – viz kalendář akcí MŠ
Nabídka aktivit pro děti 5-6 leté
- „Nebojte se psaní“ – náprava grafomotorických obtíží u dětí 5-6 letých
(nácvik správného úchopu psacího náčiní, uvolnění napětí ruky) p. uč. H. Chrástková a Z. Konečná - „Angličtina hrou“ – seznamování dětí prostřednictvím her, písniček a říkanek s angličtinou - Gabriela Podešvová, Mgr. Dabergerová Marcela
- saunování dětí v sauně mateřské školy (listopad-březen)
- celoroční projekt na rozvoj pohybových schopností předškolních dětí Se Sokolem do života
… a ještě
- příznivé klima ve školičce s pěkným, estetickým prostředím, rozlehlou zahradou a venkovní učebnou, tartanovým hřištěm, venkovním bazénem a brouzdalištěm
- každodenní aktivity dětí s převládajícími herními prvky k podpoře tvořivosti
- zdravý životní styl se správnou skladbou jídelníčku a dostatečným pitným režimem